20 אלף ש"ח והבטחה שהתקיימה

זהו סיפור מרתק על התעשרות פלאית בערבות אוקראינה. סיפור מהחיים, שאירע ביום רביעי, ערב ראש חודש אלול [תשס"ט].

 

קבוצת חרדים, חסידי צאנז בחלקם, עלתה על מטוס שחרטומו היה מכוון לכיוון אוקראינה, וזאת בכדי לפקוד את קברו של רבי דוד לייקעס, אחד מגדולי הדורות שחיו ופעלו במדינה האוקראינית לפני שנות דור.

 

קבוצת הנוסעים (שנסעה עם חברת דךר צדיקים), המורכבת מצאצאיו של רבי מנדל גפנר, מייסדה של ברכת הכהנים ההמונית בימי חול המועד בכותל המערבי, התארגנה לקראת הנסיעה המיוחדת, חודשים רבים מראש.

 

רבי מנדל גפנר, שהיה נכדו של רבי דוד לייקעס הטמון באוקראינה, גילה לצאצאיו לפני שנים רבות, שהסבא הגדול הותיר צוואה לפני פטירתו, ובה הבטיח שמי שיעלה לקברו בראש חודש אלול שחל ביום רביעי בשבוע - מובטח לו כי ייוושע בכל מילי דמיטב.

שילוב התאריכים הזה, של ערב ראש-חודש אלול ויום רביעי בשבוע - אינו נופל לעיתים קרובות כל-כך. אולם במסורת המשפחתית של צאצאי רבי מנדל גפנר, מתהלכים סיפורי מופת המספרים על התקיימותה של ההבטחה המופיעה בצוואה הנדירה, שהודפסה בספר שיצא לאור לזכרו של ר' מנדל - 'עולמו של חסיד'.

 

השנה, נקרתה ההזדמנות הנדירה הזו לפני הצאצאים הנרגשים, שארזו מזוודות והועידו את פניהם לבית הנתיבות, משם ימשיכו לאוקראינה.

 

הם עלו על המטוס, כשהם חרדים לקראת הבאות, משתאים לדעת איך וכיצד יזכו לראות בהתממשותה של ההתחייבות הקדומה, של ראיית ישועה מוחשית כתוצאה מההשטתחות על הציון בעיתוי הנדיר הזה.משהגיעו החסידים לאוקראינה, הם לא התמהמהו יתר על המידה, אלא נחפזו לממש את מטרת ביקורם.

 

ביקור חסידי באוקראינה אינו יכול שלא להיפתח בתפילה על קברו של הבעל-שם-טוב, מחוללה של תנועת החסידות. בני הקבוצה הורו לנהג ההסעות האוקראיני, שיכוון את רכבו לעבר העיר מז'בוז', מקום קבורתו של הבעל שם טוב.

 

בהגיעם למז'בוז', פגשו בני הקבוצה בני משפחה, שראשה הוא יהודי הדור מראה, שעל פי הופעתו נראה היה כאיש עסקים שחשבונות הבנק שלו תפוחים וגדושים.

 

הגביר הבחין בקבוצת החסידים שנחתו בעיירה השוממת, ועיניו אורו. הוא פנה אליהם ואמר, שקרובת-משפחתו שוכבת על ערש-דווי במרכז רפואי בצרפת, וכי הוא הגיע הנה בכדי להעתיר עבורה לרפואה שלמה.

 

במקום היו תשעה בני משפחה, והיהודי ייחל כל העת כי יושלם לו המניין החסר, אביו. בני הקבוצה ניאותו בשמחה, ונשאו תפילה להחלמתה של קרובת המשפחה.

 

לאחר שהסתיימה התפילה על קברו של הבעל שם טוב, הציעו החסידים לבני המשפחה כי יצטרפו אליהם במסעם לקברו של רבי דוד מלייקעס. הם סיפרו לו על ההבטחה הברורה, ועל סגולותו הנדירה של היום הזה. האיש ניאות, והצטרף, בלוויית בני משפחתו, למסע לקברו של רבי דוד לייקעס.

 

וכאן התרחש הפלא הגדול: ככלות התפילה, שלף הגביר פנקס צ'קים. לתדהמתם הגדולה של הנוסעים, החל האלמוני לרשום המחאות לכל אחד מחברי הקבוצה.

 

"היינו בהלם", סיפר אחד הנוסעים. "השתוממנו והתרגשנו. האיש ביקש שנתפלל לרפואת קרובת משפחתו, וכמו יהודים, סייענו לו בכך. לרגע לא ציפינו לקבל ממנו תמורה על כך.

 

לאחר שההלם הראשוני שכך מעט, חזרו הנוסעים לרכב ההסעות האוקראיני שלקח אותם למחוזות חפצם, והחלו לחשב את שוויין של ההמחאות. התברר להם, שכל אחד מהם קיבל סכום שווה-ערך ל-20 אלף שקלים.

 

ויהי הדבר לפלא גדול, ולשיחת היום בקרב בני המשפחה הנרגשת.

 

[מקור: בחדרי חרדים]

גולשים
ממליצים
  • "נהננו מכל רגע" מכתב תודה והערכה מרגש של נוסעות: "יש נסיעה לקברי צדיקים ויש נסיעה לקברי צדיקים..."
  • "מודים לבורא שזכה אותנו במדריך מעולה..." חלק גדול מההצלחה, נזקף לזכותם של מערך המדריכים והמדריכות המעולים והמוכשרים המלווים את הקבוצות. נוסעות מודות למדריך על הטיפול בקבוצה.
  • "המשיכו לעשות חיל במסירות" נוסעת כותבת:"בקשתי לשבח ולהודות לכולכן על נועם שיחותיכן, רגישותכן וחום ליבכן הממלא את הפונים אליכם ברוגע ובשמחת הלב".
  • "תחושה של שלימות" נוסעות מודות למדריכה המיוחדת: "הדאגה האישית לכל אחת ולכל פרט, הקשר הטלפוני לפני היציאה ובחזרה, התדרוך ליד הציון, השירה, הצחוק והסבלנות - כל אלה העצימו את היופי שבמסע ויצרו תחושה של שלמות..."
  • "אין לי מילים להודות על החוויה"... אין לי מילים להודות על החוויה המדהימה שעברתי שם יחד איתכם, הקב"ה ישלם לכם על כל הטוב שאתם עושים ולאנשים הטובים שאיתם אתם עובדים"
  • "תודה ענקית" נוסעות כותבות: "מודות אנחנו לכם שעמדתם לרשותינו על הצד הטוב ביותר ונשמח להצטרף אליכם לעוד טיולים מסוג זה."
  • "חויה עם הרבה נשמה" הנוסעות בת שבע ואילנה ממליצות: "היתה חויה עם הרבה נשמה", "להתראות בפעם הבאה"...
  • ''תודה לכם על מסע נפלא'' "לרבים מאיתנו היתה זו נסיעה ראשונה, שהשאירה טעם של עוד... תודה לכם, דרך צדיקים, על מסע נפלא וקדוש זה".
  • בוקינג - Booking
  • "חויה יוצאת מן הכלל" נוסעות כותבות: "מצאנו לנכון להודות לכם בכתב על חויה יוצאת מן הכלל, מרגשת ומהנה..."
  • ''עבורינו זו הייתה חוויה מדהימה'' אריה וגרשון, מרגני קבוצה, כותבים: "למחצית מחברי הקבוצה זו נסיעה ראשונה לאומן ולשאר קברי צדיקים, ועבורינו זו היתה חוויה מדהימה..."
  • "נהניתי מהטיול בצורה שאין לתאר" "נהניתי מהטיול בצורה שאין לתאר, הרבנית הקסימה אותי בדרך שבה העבירה את ההדרכה!"
  • "מאוד מאוד נהנינו מהשירות המסור שקיבלנו לכל אורך הדרך" "פנינו לבקש הצעת מחיר לנסיעה משפחתית לקברי צדיקים בפולין. אחרי שחזרנו, אנחנו חייבים לומר שמאוד מאוד נהנינו מהשירות המסור שקיבלנו לאורך כל הדרך"
  • 10 עובדות מדהימות על אוקראינה! כמה אתה באמת יודע על אוקראינה? המדינה השוכנת באירופה ובעבר הלא מאד רחוק הייתה חלק מברית המועצות...